ВІДСУТНІСТЬ РІШЕННЯ ЕКСПЕРТНОГО КОМІТЕТУ З ПИТАНЬ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕРЕЛІКУ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ ОБМЕЖУЄ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПОРЯТУНКУ ПАЦІЄНТІВ З УСКЛАДНЕННОЮ COVID-19 ІНФЕКЦІЄЮ

Фармацевтична індустрія, що працює в Україні неодноразово критично висловлювалась з приводу системи організації роботи, щодо формування Національного Переліку лікарських засобів, який визначає фармацевтичні препарати, які можуть закуповуватись медичними установами за рахунок бюджетних коштів. Зазначена система закупівель прийшла на зміну Переліку визначеному у Постанові Уряду України №1071, яка дозволяла закладам охорони здоров’я в межах свого бюджету задовольняти потреби в достатньо широкому переліку лікарських засобів у відповідності із профілем допомоги, що надається закладом.

 

Нова система визначення препаратів, які дозволені для закупівель через внесення до Національного Переліку із самого початку існування процедури була недосконалою, розгляд пропозиції, щодо препаратів виглядав і виглядає громіздким та забюрократизованим, а рівень рішень експертів - особливо у разі відхилення пропозицій, щодо препаратів які відносяться до категорії державних закупівель в багатьох країнах світу, виглядає сумнівно.

 

Прикладом став процес розгляду внесення до Національного Переліку препарату ДЕКСМЕДЕТОМІДИН, який використовується в сучасних технологіях седації в ЄС та США. Експертний Комітет Національного Переліку ні як не приоритезував розгляд заяви, не зважаючи на неодноразові звернення заявника.

 

Наслідки такої «відповідальності» стали наявними під час епідемії COVID-19. В країнах ЄС ДЕКСМЕДЕТОМІДИН визначений, як один з ключових препаратів для підтримки пацієнтів, що перебувають на штучній вентиляції легень (від 2 до 5 днів) у зв’язку із ускладненнями перебігу хвороби, попит на препарат зріс в країнах ЄС майже втричі. В той же час незважаючи на відсутність рішення Експертної комісії з формування Переліку, Dexmedetomidine був включений до ПЕРЕЛІКУ лікарських засобів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), що був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 224, спираючись на Європейський досвід лікування СОVID-19 та ускладнень, пов’язаних з ним. КМУ навіть надав пільги для ввезення препарату, виключивши його з переліку продукції, що обкладаються ПДВ та імпортним митом.

 

Нажаль ефект від цих правомірних заходів Уряду буде незначний, оскільки затягування рішення Експертного комітету з формування Національного Переліку призводить до відмов медичних закладів від замовлень та відповідному скасуванню планів виробництва Препарату для України. Як результат – нестача Препарату в той самий критичний момент, який повинні були передбачити компетентні експерти.

 

Наявні факти неефективних дій, які можуть призвести до фатальних наслідків, сподіваємося стануть основою для ретельного внутрішнього розслідування в системі організації МОЗ та компетентних органів, що відповідальні за стан безпеки Країни.

 

Медіа-реліз